Vochtmeting

Vochtmetingen worden veelal aan het onderwaterschip uitgevoerd, maar kunnen uiteraard ook op andere delen van een schip worden gedaan. Net zoals bij polyester, kunststof schepen is vochtmeten een hulpmiddel voor het bepalen van de conditie van een houten romp.

De Tramex Skipper. Niet destructieve vochtmeter.
De Tramex Skipper. Niet destructieve vochtmeter.

Dit kan zowel massief hout, hechthout of composiet (zoals hout Рepoxy met glasmat) zijn. Bij de metingen dienen wel de locaties van metalen bevestigings materialen vermeden te worden. De non-destructieve vochtmeters zoals de Tramex of Sovereign reageren namelijk ook op de aanwezigheid van dergelijk metalen.  Indien er aanleiding toe is, kunnen we ook meten met meetpennen die in het materiaal gedrukt worden. Dit geeft uiteraard een beschadiging van de verf of laklaag en doen we niet zonder toestemming van de eigenaar.

Met vochtmetingen kunnen we diep in het materiaal aanwezig vocht opsporen, of de vochtigheid van het oppervlak. De aanwijzingen van diep in het materiaal aanwezige vocht is geen percentage, maar een getal op een schaal van 1 tot 100 (of vergelijkbaar). Door vergelijkende metingen van bekend ‘droog’ materiaal worden de aanwijzingen onderling vergeleken. De waarde geeft een indicatie van vochtopname, vaak gerelateerd aan tijd dat het schip op de wal staat, in het water heeft gelegen.

Hout epoxy romp. Onderwaterschip inspectie met vochtmetingen.
Hout epoxy romp. Onderwaterschip inspectie met vochtmetingen.

Voor het meten van vochtigheid aan oppervlak, bijvoorbeeld voor het aanbrengen van verf, zijn de aanwijzingen wel aan te geven in procenten.

De fabrikant heeft voor zijn verf een maximaal percentage aangegeven. Wij horen vaak dat de vochtigheid er iets boven zat, maar dat het best ging. Tja….. op dat moment wel, maar het is de basis voor te verwachtte problemen met de verflaag na enige tijd. Zonde van het geld en werk geweest.

Een beetje, bijna goed droog bestaat niet….., als dat zou kunnen geeft de fabrikant het wel aan voor zijn product.

Vaak worden schepen overigens als nat bestempeld, afgekeurd en daardoor onverkoopbaar, door metingen op een verkeerde schaal, aanwezigheid van metalen delen, of zelfs in het bouwmateriaal (denk aan ferrocement). De oorzaak is veelal onkunde in het gebruik van, en interpretatie van de op zich eenvoudig te bedienen, vochtmeters door incidentele gebruikers, zoals de koper of zijn ‘goede kennis’.

Laat vochtmetingen en onderwaterschip inspecties dan ook altijd door een erkend jachtexpert verrichten. Die heeft de ervaring en kennis. U als eigenaar van het schip heeft dan zekerheid over  deskundige, onafhankelijke metingen. Wij zijn u graag van dienst.